جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
پناهیان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تربیت دینی باید در یک درگیری اجتماعی بین جبهه حق و باطل به فرزندان آموزش داده شود که بالاترین مصداق آن ولی خداست که تمام جهت گیری های تربیتی باید براساس ولی خدا تنظیم شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در نشست علمی با موضوع تبلیغ نسلی و خانوادگی بعد از ظهر امروز در مجتمع تخصصی تبلیغ شهید صدوقی برگزار شد با اشاره به حدیث امام‌باقر علیه‌السلام که فرمودند "بنی الاسلام علی خمس الصلاة و الصوم و الزکوة و الحج و الولایه و مهترین قسمت آن ولایت است و ولایت به معنای صحیح همان بعد اجتماعی دین است که ابتدا باید وضع زندگی اجتماعی را به فرزندان آمورش بدهیم و ابتدایی‌ترین آموزش‌ ولایت پدر بر اعضای خانواده‌ است.

وی افزود: تربیت نباید منحصر در بعد فردی اسلام باشد، بلکه باید با تلقی صحیح از بعد سیاسی اسلام نگاه درستی به جامعه داد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: برداشت‌های نادرست از فهم دین باعث می شود روش های نادرست در تبلیغ ایجاد شود.

وی گفت: اساس مشکل در محتوا است که اگر درست انتخاب نشود و جهت گیری مناسب نداشته باشد و ادبیات مناسب نداشته باشد تبلیغ که همان ابزار انتقال تربیت است به نحو صحیحی سامان نمی یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: باید تلقی صحیح از دین وجود داشته‌ باشد که بتوان آن را درست به جامعه رساند و برترین تلقی همان ولایت است که در بعد اجتماعی نمود پیدا می‌کند.

وی گفت: محتوای درست این است که وجه سیاسی دین از وجه فردی آن متمایز شود و بر آن برتری یابد، همان نگاهی که امام‌خمینی(ره) آن را داشت و باید مد نظر تمام کسانی باشد که تولید محتوا می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه که تربیت دینی را باید با تاریخ انبیاء شروع کرد که تماما درگیری‌های اجتماعی انبیاء را نشان می‌دهد و بعد از آن سایر اعتقادات را آموزش داد، ادامه داد: آموزش ناصحیح که همان محتوای ناصحیح است‌ باعث شکاف نسلی خواهد شد.

وی با طرح این سؤال که برخی خانواده ها سوال می کنند که چگونه‌ خدا را به فرزندان بشناسانیم، گفت: این سوال صحیح نیست زیرا محوری ترین شعار دین که لا إله الا الله است معنای آن نفی خدایان متعدد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تربیت دینی باید در یک درگیری اجتماعی بین جبهه حق و باطل به فرزندان آموزش داده شود که بالاترین مصداق آن ولی خداست که تمام جهت گیری های تربیتی باید براساس ولی خدا تنظیم شود.

وی افزود: به عنوان نمونه‌ وقتی چند فرزند در خانواده‌ باشد، می‌توان تبعیض را که از شئون امام است آموزش داد، یعنی اینکه ولی تصمیم بگیرد چه چیزی را به کسی بدهد و چه چیزی را از کسی بگیرد همان‌گونه که خداوند در قرآن سوره نحل فرموده است، ( وَٱللَّهُ فَضَّلَ بَعضَکُم عَلَیٰ بَعضٖ فِی ٱلرِّزقِۚ فَمَا ٱلَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزقِهِمۡ عَلَیٰ مَا مَلَکَت أَیمَٰنُهُم فَهُم فِیهِ سَوَآءٌۚ أَفَبِنِعمَةِ ٱللَّهِ یَجحَدُونَ) خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر از نظر روزی برتری داد چرا که استعدادها و تلاشهایتان متفاوت است، اما آنها که برتری داده شده‌اند، حاضر نیستند از روزی خود به بردگانشان بدهند و همگی در آن مساوی گردند؛ آیا آنان نعمت خدا را انکار می‌نمایند که شکر او را ادا نمی‌کنند. سوره نحل آیه ۷۱.

وی با توجه به دوره های تربیتی افزود: در هفت سال ابتدایی تولد فرزند باید آموزش قدرت و رحمت امام را به فرزند آموخت و در هفت سال دوم باید اطاعت از امام آموزش داده شود که این نوع تربیت را میتوان از طریق اطاعت اعضای خانواده مخصوصا مادر از پدر نشان داد.

وی ادامه‌ داد: مرکز آموزش باید خانواده‌ باشد همانگونه که امام‌ رضا علیه السلام فرمودند امام مانند مادر مهربان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: وقتی پدر و مادر تلقی صحیح از دین داشته باشند می توانند دین را به صورت صحیح به نسل بعد انتقال دهند.

وی بیان کرد: در تربیت دینی بعد سیاسی دین که هدف آن اجتناب از طاغوت است باید در اولویت قرار بگیرد و اجتناب از طاغوت همراه با مبارزه است، امروزه در کشور یمن خانواده ها فرزندان را از ابتدا با این شیوه آموزش می دهند

وی بیان کرد: سه شأن از مهمترین شئون امام را می‌توان در همین دوره‌ های تربیتی آموزش داد که همان کرامت و اطاعت و مواسات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: مادران با محبت می توانند دین را به فرزندان منتقل کنند و این تربیت مانند نفس کشیدن است که به آسانی صورت می‌گیرد و نبود این محبت به سختی در مدرسه و جامعه‌ جبران می شود.

وی گفت: که روش های تربیت باید برگرفته از شئون امام باشد، همانگونه که امام‌ اهل تحقیر نبودند در خانواده نیز نباید تحقیری وجود داشته‌ باشد.

وی افزود: نبود تربیت دینی صحیح که همان ولایت پذیری از امام حق است باعث ضعف فرزند می شود و این ضعف ترس را بدنبال دارد که در آینده با کمترین قدرتی که در برابر او ظاهر می شود تسلیم می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: در هفت سال اول تولد، فرزند حس قدرت را از پدر و مادر درک می‌کند اما در هفت سال دوم متوجه می شود که آنها قدرت مطلق نیستند و آن لحظه باید پدر و مادر قدرت مطلق را معرفی کنند و نباید در این لحظه فرزندان را به آدرس های غلط سوق دهند تا قدرت های پوشالی را ببینند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha